Plzeň – Turismus slaví deset let, počet turistů se za tu dobu zvýšil více než o polovinu
Městská organizace Plzeň – TURISMUS podporuje rozvoj cestovního ruchu v západočeské metropoli už deset let. Za tu dobu se počet turistů i jejich přenocování v Plzni zvýšil o více než 50 procent. Zároveň se podařilo zprofesionalizovat služby pro turisty, vybudovat silnou destinační značku Visit Plzeň či rozšířit turistickou nabídku o atraktivní prohlídkové trasy Loosovými interiéry.
Zdroj fotografií: Plzeň – TURISMUS
V letošním roce je to 10 let, co město zřídilo organizaci Plzeň – TURISMUS. Jedním z jejích prvních úkolů bylo zajištění turistických služeb s blížícím se rokem 2015, kdy byla Plzeň Evropským hlavním městem kultury. Od té doby se její činnost v oblasti turismu značně profesionalizovala a z městské příspěvkové organizace se stala uznávaná a certifikovaná organizace destinačního managementu. Plzeň tak patří dlouhodobě k nejvyhledávanějším městským destinacím.
„Pod značkou Visit Plzeň se daří profilovat město a jeho okolí jako vyhledávanou turistickou destinaci nejen pro zahraniční, ale také domácí turisty. Nárůst těch domácích činil za uplynulých 10 let dokonce více než 90 procent. To jednoznačně dokládá, že Plzeň je stále atraktivnějším místem jak pro turisty, tak i pro jeho obyvatele. Velmi mě těší, že se nám v oblasti cestovního ruchu a propagaci Plzně daří,“ uvedl primátor Roman Zarzycký.
„Jsem přesvědčená, že město v oblasti rozvoje turismu za poslední dekádu dosáhlo významných úspěchů, a to nejen v počtu návštěvníků. Plzeň – TURISMUS se etablovala jako respektovaná organizace, která je tu především pro turisty, ale ve spolupráci s partnery dokázala realizovat řadu inovativních projektů. Jedním z nich jsou například Plzeňské hotelové noci, které přispěly k propagaci města a podpoře místních podnikatelů,“ uvedla Lucie Kantorová, náměstkyně primátora pro oblast cestovního ruchu.
Organizace Plzeň – TURISMUS má tři hlavní oblasti činnosti. V oblasti destinačního managementu jde především o posilování partnerských vztahů s poskytovateli turistických služeb, strategické plánování a rozvoj turistických produktů či infrastruktury. V oblasti destinačního marketingu je to pak dlouhodobé budování značky Visit Plzeň a propagace turistické nabídky směrem k potenciálním návštěvníkům i turistům v místě. Třetím pilířem jsou turistické služby. Organizace zajišťuje provoz dvou infocenter, spravuje muzeum Patton Memorial Pilsen či prohlídkové trasy Adolf Loos Plzeň.
Řečí čísel se v loňském roce v Plzni ubytovalo 313 tisíc turistů, kteří zde strávili doposud rekordních 575 tisíc nocí. K tomu Plzeň každoročně navštíví zhruba 2,5 milionu jednodenních návštěvníků. Organizace Plzeň – TURISMUS pak například za deset let svého působení zorganizovala prostřednictvím infocentra na 6 500 komentovaných prohlídek historického centra pro 130 tisíc klientů, uspořádala více než 350 press tripů pro více než 1 200 zahraničních novinářů či na webu Visit Plzeň zveřejnila na 500 oblíbených víkendových programů.
„Naší prioritou je neustálé zlepšování služeb pro turisty. Otevřeli jsme druhou pobočku Turistického informačního centra Visit Plzeň na Palubě Hamburk, spolupracujeme s místními grafiky a designéry na vývoji originálních suvenýrů a prostřednictvím našich komunikačních kanálů pravidelně informujeme nejen turisty o aktuálním dění ve městě,“ doplnila ředitelka organizace Plzeň – TURISMUS Zuzana Koubíková. Zároveň upozornila na probíhající rekonstrukci budovy na Klatovské třídě 19, kde by se do tří let měla otevřít nová zážitková expozice k tématu osvobození Plzně spojeneckými vojsky. Nové muzeum má jednoznačně velký potenciál přilákat do Plzně další návštěvníky.
Organizace se rovněž věnuje vzdělávání partnerů v destinaci, pořádá workshopy a každoročně organizuje Setkání aktérů cestovního ruchu. To letošní se uskutečnilo v prostorách TechToweru, kde se profesionálové z řad provozovatelů turistických cílů, ubytovatelů, restauratérů a dalších segmentů cestovního ruchu věnovali hodnocení uplynulé sezony a plánům do budoucna. Diskutovalo se také o rozvoji areálu Plzeňského Prazdroje a ve spolupráci s organizací SITPort o možnostech využití umělé inteligence pro další růst cestovního ruchu.
Text: Monika Krausová