Kampaň Respektuj 18! startuje. Deset let projektu připomene výstava v mázhauzu
Na problematiku konzumace alkoholu nezletilými už deset let upozorňuje projekt Respektuj 18! Společně se na něm podílí město Plzeň, Plzeňský Prazdroj a Centrum protidrogové prevence a terapie. Plzeňský Prazdroj začátkem června spouští online kampaň s názvem Není kam spěchat, ve které se snaží povzbudit rodiče k zahájení rozhovoru o bezpečném přístupu k alkoholu. Letošní kampaň, konaná v Plzni, bude zacílena na školské prostředí a dospívající starší 17 let. Koncem června začínají první akce, které se mimo jiné ohlédnou i za deseti lety projektu. Vše pak tradičně vyvrcholí v prosinci.
Ilustrační foto
Alkohol je v České republice legální psychoaktivní látkou, jejíž užívání může mít pro mladý organismus vážné následky. Respektuj 18! cílí na dospělou populaci, zejména rodiče, prodejce a restauratéry, aby nepodporovali a netolerovali jeho konzumaci mladistvým.
„Je našim úkolem chovat se společensky odpovědně a dělat vše proto, aby se děti konzumaci alkoholu vyvarovaly. Proto jsem rád, že kampaň Respektuj 18 existuje, a že i díky významným osobnostem už deset let plní své cíle,“ uvedl primátor Plzně Roman Zarzycký.
„Nejdůležitější, co v životě máme, je zdraví. Pití alkoholu u dětí a mladistvých proto nesmíme brát na lehkou váhu. Jsem rád, že v Plzni kampaň Respektuj 18! již mnoho let podporujeme a jejím prostřednictvím se snažíme měnit postoj veřejnosti k tomuto problému,“ uvedl radní města Plzně pro oblast bezpečnosti a prevence kriminality Jiří Winkelhöfer.
„Kampaň Respektuj 18! je výjimečná v tom, jaký si klade cíl. Snaží se podpořit dospělé v uvědomění si své důležité role při budování postojů ke konzumaci alkoholu mladistvými. Role, kterou nemůže zastávat nikdo jiný. Role, která mnohem více působí vlastními postoji a chováním dospělých ve vztahu k alkoholu i ke konzumaci alkoholu dospívajícími než poučováním. Proto je nám ctí, že můžeme být už deset let odborným garantem tohoto projektu,“ řekl k projektu ředitel Centra protidrogové prevence a terapie Petr Hrouzek.
„V Plzeňském Prazdroji dlouhodobě usilujeme o zodpovědnou konzumaci našich piv. Kampaň Respektuj 18!, u jejíhož zrodu jsme stáli, má pro nás speciální význam. Pomáhá totiž tvořit zdravé návyky a postoje mladých lidí k alkoholu. Vážíme si našich partnerů a jejich odhodlání a těšíme se na další dekádu společného projektu,” poznamenala Jitka Plchová, manažerka korporátních vztahů Plzeňského Prazdroje.
Vizuál akce
Aktivity projektu Respektuj 18! se v Plzni konají již od roku 2013 a uplynulou dekádu kampaně připomene výstava fotografií, jež bude k vidění od 21. června do 12. července 2024 v mázhauzu plzeňské radnice. Například na rok 2019, kdy se projekt připojil k dámskému fotbalovému turnaji Global Goals World Cup, který vznikl v Kodani a v Praze se utkalo více než 24 týmů žen s jediným cílem – hrát pro lepší svět. V Plzni se pak v tomto roce konala podobná akce s názvem Prokop Cup.
Souběžně s výstavou je přichystána také řada doprovodných aktivit, například odborný seminář pro pedagogy zaměřený na komunikaci alkoholu ve školách, který se koná 20. června. Pro širokou veřejnost je v rámci výstavy připravený online kvíz, kde po naskenování QR kódu čekají zajímavé otázky na téma konzumace alkoholu u mladistvých. Po jeho úspěšném absolvování čeká na soutěžící malá pozornost. Svůj postoj k nepodávání a neprodávání alkoholu mohou lidé vyjádřit také využitím selfie boxu a svou fotografii následně sdílet na instagramu s hashtagem #respektuju18.
Projekt po celou dobu svého trvání podporují různé neziskové organizace a osobnosti. V minulosti mu propůjčili svou tvář třeba tenistka Andrea Sestini Hlaváčková, herci Martin Stránský a Tereza Bebarová, kuchař Filip Sailer, lyžař Ondřej Bank, hokejista Martin Straka, influenceři Michaela Malotínová a Andreas Samec, slamer Filip Koryta nebo moderátor Jirka Pelnář.
Vyvrcholení akce připadá vždy na 4. prosinec, který je označován jako Den Respektuj 18! Tento den je spojen s postavou Mikuláše, který rozdává v ulicích Plzně červené „respektující“ ponožky s logem kampaně s cílem podpořit a šířit tuto myšlenku.
Text: Monika Krausová