Školáci z Plzně a okolí mají své poslance, Městský žákovský parlament zvolil předsednictvo
Fotografie: M. Pecuch
Své pětičlenné předsednictvo si zvolili mladí poslanci ze základních škol v Plzni i okolí, a to při zasedání takzvaného Městského žákovského parlamentu. Ten má celkem 20 členů, zasedá dvakrát ročně a koná se v rámci evropského projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání (MAP) I OP JAK pro území ORP Plzeň. Součástí akce, jež se uskutečnila na plzeňské radnici, byla také diskuze žáků s náměstkyní primátora města Plzně pro oblast školství a cestovního ruchu Lucií Kantorovou.
„Jsem moc ráda, že se potkáváme v tomto plénu. Tím, že sama učím na základní škole a zároveň mám na radnici na starost všechny městem zřizované základní školy, je pro mě velmi důležité si vás vyslechnout, seznámit se s vašimi názory,“ uvedla Lucie Kantorová.
Úkolem žákovských parlamentů na školách je zlepšit komunikaci mezi žáky, mezi žáky a pedagogy, přispět ke zlepšení prostředí, motivovat k participaci na životě školy a podobně. Městský žákovský parlament je samosprávným orgánem žáků školních parlamentů, jeho zástupci mj. diskutují s představiteli veřejné správy o tom, co je trápí, přenášejí do škol některé z informací atd. MAP přitom funguje zejména jako prostředník mezi parlamentem a zástupci veřejné správy, reaguje na požadavky parlamentu a další.
V rámci diskuze řešila náměstkyně se žáky, co by chtěli na školách změnit. Zaznělo, že by si žáci přáli zlepšení komunikace a vztahů s učiteli, ale i dětí mezi sebou, chtěli by šířit ve školách dobré věci, změnit zažitý názor na to, že škola bývá nudná a podobně. Podle některých také někde chybí empatie ze strany učitelů, uvítali by lepší vysvětlení toho, k čemu jim daný předmět bude prospěšný v praxi, volají po zábavnějších hodinách i pestřejší nabídce volitelných předmětů. Rádi by i víc projektů, hromadných akcí a větší propojování škol.
„Máte velké slovo, mnoho věcí můžete na vaší škole otevřít, změnit. Pokud byste nebyli vyslyšeni, jsem tu. Potkávám se s řediteli a mohu to s nimi řešit. Tak buďte slyšet. Pracujte na tom ve vaší škole, nabízím vám při tom pomoc,“ dodala Lucie Kantorová, jež je současně předsedkyní řídícího výboru MAP.
Za předsedu Městského žákovského parlamentu si žáci zvolili Ondřeje Kapustu z 31.ZŠ, místopředsedkyní se stala Karolína Kolegová z Bolevecké ZŠ, tajemnicí Veronika Panušková ze 17. ZŠ a MŠ, pětičlenné předsednictvo doplňují Eliška Seifertová z 13. ZŠ a Jan Gabriel Paveza z 25. ZŠ.
MAP I OP JAK pro území ORP Plzeň je na území obce s rozšířenou působností Plzeň realizován od 1. května letošního roku. Jeho cílem je zkvalitňovat vzdělávání v mateřských, základních a základních uměleckých školách, a to díky výměně zkušeností a spolupráci zřizovatelů, škol, pedagogů a dalších aktérů působících v oblasti vzdělávání. Zapojeno do projektu je 120 subjektů. Kromě zřizovatelů školských zařízení, tedy města Plzně, jsou to obce Letkov, Tymákov, Kyšice, Chrást, Nezvěstice, Šťáhlavy, Starý Plzenec a Dýšina. Součástí je také 64 mateřských, 49 základních škol a 7 základních uměleckých škol, a to včetně krajských, církevních a soukromých zařízení. Cílovou skupinu tvoří ředitelé škol, zřizovatelé, děti a žáci, učitelé i nepedagogičtí pracovníci, pracovníci veřejné správy, pracovníci školských poradenských zařízení, ostatní aktéři v oblasti vzdělávání, rodiče dětí a žáků i široká veřejnost.
Text: Eva Barborková